איך ניתן להתגונן מפני הפרה של פטנט (גניבת פטנטים)?

לבעלי פטנט זכות בלעדית להשתמש באמצאתם ולתת לאחרים רישיונות שימוש בתנאים בהם יבחרו. שימוש בפטנט ללא קבלת רשות מבעלי הזכויות, לרבות ייצור, העתקה, חיקוי, הצעה וייבוא, מהווה הפרה של הפטנט, ובעלי הפטנט זכאים להוציא צו מניעה כנגד המפר וכן לתבוע ממנו פיצויים כספיים בגין ההפרה.
הפרה של פטנט (גניבת פטנטים) היא תמיד טריטוריאלית ולוקאלית. לא ניתן לתבוע על הפרת פטנטים במדינה מסוימת, עד לאחר שבקשת הפטנט נרשמה במרשם הפטנטים של אותה מדינה. יחד עם זאת, כן ניתן לתבוע רטרואקטיבית, על הפרה שארעה לאחר פרסום בקשת רישום הפטנט.
שימוש בפטנט שלא למטרות עסקיות, או לצורך פיתוח תרופות גנריות שישווקו רק לאחר תום תוקף הפטנט – אינם מהווים הפרה של פטנט.

הפרה של פטנט – 2 סוגים עיקריים
הפרת פטנט מילולית – זוהי העתקה מלאה, או כמעט מלאה של כל מרכיבי הפטנט.
הפרת פטנט מהותית – המתבססת על המושג "דוקטרינת האקוויולנטים" ומתייחסת למקרים בהם למרות שאין הפרה של התיאור המילולי שבמסמכי רישום הפטנט, יש אקוויוולנטיות בין התוכן ומהות המוצר או התהליך החדש, לבין האלמנטים של הפטנט הרשום, או שהמוצר החדש מבצע את אותן פונקציות שמבצע הפטנט ובאותו אופן בו הפטנט מבצע אותן.

כמו כן הפרת פטנט יכולה להתבצע גם על ידי כך שהמפר מציע למכירה רכיבים שונים, אשר כל אחד מהם לכשעצמו אינו מפר את הפטנט, אולם הרכבתם ביחד מהווה הפרה של הפטנט.

מה ניתן לעשות במקרה של הפרת פטנט (גניבת פטנטים)?
במקרה של טענה להפרה של פטנט, הנושא מתברר בתביעה משפטית ונטל הוכחת ההפרה מוטל על הטוען, אשר מחזיק בזכויות הפטנט. יחד עם זאת, כחלק מההגנה על עצמו, הנתבע יכול לנסות להראות כי מלכתחילה, מסיבות כאלו ואחרות לא היה נכון לרשום פטנט על ההמצאה שבמחלוקת, וכי יש לבטל את רישום הפטנט, ובהמשך לכך גם את תביעת ההפרה נגדו.
לאחר הגשת התביעה, בית המשפט יכריע האם הפטנט אכן הופר על ידי בחינת מסמכי הפטנט -הפירוט, האיורים והתביעות, והשוואתם למוצר או לתהליך המפר. יודגש, כי תיאורי הפטנט נתונים פעמים רבות לפרשנויות שונות, ועל בית המשפט להכריע כיצד בעל מקצוע שעוסק בתחום התוכן של הפטנט, היה מפרש מסמכים אלו ולא כיצד האדם הסביר, שאינו בקי בתחום, היה מפרשם. כמו כן, לעיתים תידרש חוות דעת של מומחה מקצועי מתחום האמצאה. בשל המורכבות הרבה של סוגיות הפרת פטנטים, בכל מחלוקת בעניין מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין קניין רוחני בעל התמחות וניסיון מוכח בתביעות הפרת פטנטים.

פיצויים בגין הפרה של פטנט
עפ"י חוק הפטנטים, במקרה של הפרת פטנט בעל הפטנט זכאי לתבוע מהמפר פיצויים ובית המשפט יקבע את גובה הפיצויים לאחר בדיקה של פרטי המקרה לרבות: היקף ההפרה, היקף הנזק שנגרם לבעל הפטנט, והרווחים שמפר הפטנט הפיק בעקבות ההפרה. במידה וההפרה בוצעה שלא בתום לב, ובפרט לאחר שבעל הפטנט הזהיר את המפר שלא לבצעה, בית המשפט יכול להטיל על מפר הפטנט גם פיצויים עונשיים נוספים, מעבר לפיצויי ההפרה הבסיסיים.
יצוין כי חוק הפטנטים אינו מעניק זכות אוטומטית לתביעת פיצויים סטטוטורית, (כלומר ללא צורך בהוכחת נזק), אולם מאחר וידוע כי יש קושי להוכיח נזקים כלכליים בגין הפרת פטנט, בתי המשפט יכולים ואף נוהגים לעיתים כן לפסוק פיצויים לבעל הפטנט, גם מבלי שהוכח שנגרם לו נזק.

כיצד ניתן להתגונן מתביעת הפרת פטנט (גניבת פטנטים)?
הדרך העיקרית להתגונן מפני תביעת הפרת פטנט היא לטעון שהמוצר או התהליך שבמחלוקת אינו מפר את הפטנט, או לטעון לכך שהפטנט עצמו אינו בתוקף ויש לפסול אותו (פקיעת פטנט) מאחר ואינו עומד בדרישות החדשנות בשוק, או בדרישת ההתקדמות האמצאתית, המהוות תנאי לרישום פטנט. יודגש כי נקודת ההנחה היא שהפטנט הרשום הינו בתוקף, ונטל ההוכחה על אי תקפות הפטנט רובץ על המפר.

לסיכום, בשל המורכבות הרבה מאוד של סוגיות הפרת פטנטים, והסיכונים המסחריים המשמעותיים הטמונים מחד בהפרות פטנטים, ומאידך בביטול ופסילת הפטנט, בכל מחלוקת ותביעת הפרה של פטנט, יש להיוועץ בהקדם האפשרי עם עורך דין קניין רוחני הבקי ומנוסה בהתדיינות בהפרות פטנטים.
לצוות משרדנו מומחיות רבה בדיני הפטנטים ובפרט בליטיגציית פטנטים. כמשרד עורכי דין ועורכי פטנטים מוביל בתחום הקניין הרוחני, צברנו ניסיון עשיר ומגוון של מעל 30 שנה בתחום הפטנטים ובייצוג מעל ל-8,000 לקוחות בתביעות הפרת פטנטים, הן כתובעים והן כנתבעים, בבקשות לצווי מניעה, תביעות פיצויי הפרה, הגנה בתביעות הפרה, מתן חוות דעת במחלוקות על זכויות השימוש בפטנטים והליכי גישור ובוררות הנוגעים להפרת זכויות פטנטים.
כמשרד עורכי דין רישום פטנטים ועורכי דין לקניין רוחני מהשורה הראשונה, לפירמת ד"ר מרק פרידמן מומחיות וניסיון רב של למעלה מ-30 שנה בעריכת פטנטים בישראל ובעולם, ובפרט בארה"ב, בה רשם צוות המשרד מעל ל-3,000 פטנטים. צוות המשרד מלווה את לקוחותיו לכל אורך הליך רישום הפטנט והוא כולל הן עורכי דין רישום פטנטים והן עורכי פטנטים בכל תחומי האמצאה.

 

*אין לראות באמור במאמר זה ובכלל באתר משום ייעוץ משפטי ואין לראות בדברים הכתובים בו משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני אלא דעה אישית ו/או הסבר כללי בלבד. כמובן שאין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי פרטני מעו"ד

בכל שאלה בנושא זה צרו עימנו קשר

     

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.