היחס בין דיני זכויות יוצרים ודיני העיצובים

סוגיית היחס בין דיני זכויות יוצרים ודיני המדגמים (או כפי שהם מכונים כיום "דיני העיצובים") עולה פעמים רבות ביחס לצורתם של מוצרים. בסיס ההבחנה בין הדינים נעוץ במטרת כל דין. מטרת דיני זכויות היא בהגנה על יצירות אומנות כמו ציור, פסל, תרשים, צילום והגנה על יצירות נוספות כגון יצירות ספרותיות, דרמטיות, מוזיקליות ואדריכליות. מטרת דיני העיצובים היא להגן על הצורה החזותית של מוצרים כשההגנה היא על האלמנטים האסתטיים של המוצר ולא על אלמנטים פונקציונליים המחויבים לשימוש בו.

תנאים להגנה על זכויות יוצרים למול עיצובים
כדי להגן על יצירה בזכות יוצרים עליה לעמוד בשני תנאים מינימליים המנויים בסעיף 4 לחוק זכויות יוצרים. ראשית, על היצירה להיות מקורית, כלומר על המקור שלה להיות ביוצר ולא נדרשת יצירתיות מיוחדת מצדו בעניין זה. שנית, על היצירה להיות בעלת קיבוע פיזי למשל הקלטת היצירה המוזיקלית או ציור היצירה האומנותית.
לעומת-זאת, תנאיי כשירות של עיצוב מעט יותר נוקשים. ראשית, לפי סעיף 6 לחוק העיצובים על העיצוב להיות חדש, כלומר להיות שונה מהותית מכלל העיצובים שפורסמו בעולם, בין אם נרשמו במרשם רשמי ובין אם לאו. שנית, לפי סעיף 7 לחוק העיצובים על העיצוב להיות בעל אופי ייחודי, היוצר אצל המשתמש בו רושם כללי שונה מרושם כללי שיוצר עיצוב אחר שפורסם.
בניגוד לתנאי המקוריות המינימלי, תנאי החדשנות קשה יותר מאחר שדורש שוני מהותי מכל עיצוב שפורסם עד הגשת הבקשה לרישום העיצוב. לעומת-זאת, דרישת המקוריות לא שוללת הגנת זכויות יוצרים על יצירה שדומה באופן מהותי ליצירה אחרת כל עוד מקורן של שתי היצירות ביוצר שלהן. לכן, תנאי ההגנה בדיני העיצובים מחמירים מאלו שבדיני זכויות יוצרים.

חובת הרישום בדיני זכויות יוצרים למול עיצובים
דיני זכויות יוצרים אינם מתנים את הגנתם ברישום זכות היוצרים במרשם למעט מספר קטן של מדינות שמאפשרות רישום זכות יוצרים כגון: ארצות-הברית, רוסיה, סין, צרפת, הודו ויפן. בשאר המדינות, ההגנה על היצירה קמה עם קיום תנאי סעיף 4 כמפורט לעיל. בכל מקרה, מומלץ להפקיד את היצירה במשרד עורכי-דין כדי להקל על הוכחת ראשוניות היצירה וממילא לבעלות לכאורה בה. משרדנו מטפל גם בהפקדות מסוג זה, ניתן לקרוא עוד על אפשרות זו באתרנו.
לעומת-זאת, חוק העיצובים מקים דרישה קשה יותר ומתנה את ההגנה על העיצוב ברישומו במרשם ולכן יש לבצע רישום בכל מדינה בה רצויה ההגנה. אולם, חוק העיצובים החדש הוסיף חריג לפיו עיצוב לא רשום שהוצע למכירה לציבור תוך חצי שנה מפרסומו, עומד בתנאי החדשנות והינו בעל אופי ייחודי, זכאי להגנה אך למשך תקופת הגנה קצרה יותר של 3 שנים במקום 25 שנים.

משך תקופת ההגנה על זכויות יוצרים למול עיצובים
משך ההגנה על זכות היוצרים היא הארוכה ביותר שניתנת בדיני הקניין הרוחני וניתנת ככלל עד 70 שנים לאחר מות היוצר (לפי סעיף 38 לחוק זכויות יוצרים) עם מספר תקופות שונות ליוצרים במשותף (לפי סעיף 39 לחוק זכויות יוצרים), יצירה שבבעלות המדינה (לפי סעיף 42 לחוק זכויות יוצרים) וכדומה.
בשונה מכך, חוק העיצובים מזכה בהגנה למשך 25 שנים מיום הגשת הבקשה לרישום העיצוב או הגנה של 3 שנים מיום הפרסום של עיצוב לא רשום.

מודלים אפשריים להתמודדות עם חפיפת הדינים
מאחר ששני הדינים עוסקים באלמנטים ויזואליים אסתטיים קיימת נטייה לבלבל ביניהם. רצון רווח הוא לנסות להציג את העיצוב כיצירה בשל התנאים המיטיבים שחלים בדיני זכויות יוצרים מבחינת תנאי ההגנה, חובת הרישום ומשך תקופת ההגנה. קיימים 3 מודלים אפשריים לתחולת הדינים:
תחולה מצטברת ומקבילה – אם שני הדינים מתאימים הזכויות שהם מקימים יחולו יחדיו.
תחולה מצטברת וחלופית – הזכויות מצטברות אך ההגנה חלופית או מוגבלת.
תחולה בלעדית של אחד ההסדרים – תחולה של דין אחד בלבד.

המודל שאומץ בישראל
סעיף 7 לחוק זכויות יוצרים קובע שאם מתקיימים התנאים לקיומו של מדגם/ עיצוב לא תחול הגנת דיני זכויות יוצרים אלא הגנת דיני העיצובים. כלומר, תחולה בלעדית של דיני העיצובים.
עמדת בית-המשפט תומכת בפרשנות זו גם כן. בפסק-דין Fisher Price Inc. נ' דורון – יבוא ויצוא בע"מ בו דנו בדין הרלוונטי להגנה על כסא נדנדה שעליו מוטבע ציור של אריה שמאחר שבעל היבט אסתטי עשוי לחסות לכאורה תחת כל אחד מהדינים. בפסק-הדין נקבע שאכן במקרה של חפיפה בין הדינים תחול הגנת דיני העיצובים ושכסא הנדנדה עצמו מהווה עיצוב. אולם נבחנה השאלה מהו הדין שיחול על יצירה שמוטבעת על-גבי מדגם. ביחס לעניין זה קבע השופט רובינשטיין את מבחן ההפרדה המהותית לפיו אם ניתן להפריד מהותית את היצירה מן החפץ כך שהיא מתקיימת באופן נפרד ממנו והיא עומדת בפני עצמה בתנאי סעיף 4 לחוק זכויות יוצרים, תחול עליה הגנת דיני זכויות יוצרים. במקרה זה נקבע שציור האריה יכול להתקיים בנפרד מהכסא ועדיין להיראות כיצירה ולכן חלה עליו הגנת דיני זכויות יוצרים. .

ליווי מקצועי לרישום והגנה על זכות יוצרים או עיצוב
כמשרד עורכי-דין ועורכי פטנטים מוביל בתחום הקניין הרוחני, למשרדנו ניסיון של מעל 30 שנה בייצוג מעל ל- 8,000 לקוחות ומומחיות רבה בהגנה על זכויות יוצרים ועיצובים מכל סוג. במשרד צוות מקצועי של עורכי-דין לקניין רוחני המעניקים ייעוץ משפטי ליוצרים ולמעצבים הן ברישום הזכויות והן בהגנה משפטית עליהן במקרה של הפרה.


*אין לראות באמור במאמר זה ובכלל באתר משום ייעוץ משפטי ואין לראות בדברים הכתובים בו משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני אלא דעה אישית ו/או הסבר כללי בלבד. כמובן שאין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי פרטני מעו"ד

בכל שאלה בנושא זה צרו עימנו קשר

     

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.