לבעליו של סימן מסחר המשמש לזיהוי של הסחורות או השירותים שלו, שמורה הזכות הבלעדית לעשות בו שימוש. וכל שימוש של גורם אחר בסימן המסחר, או בסימן שדומה לו, במידה המעוררת הטעיה של הציבור, מהווה למעשה גניבת סימני מסחר.
יודגש כי ההפרה אינה מוגבלת רק לסימן מסחר רשום. וגם הפרת סימן מסחר לא רשום הינה אסורה עפ"י חוק, ומקנה לבעלי הסימן את הזכות לתבוע את המפר. 

צו מניעה ופיצויים במקרי גניבת סימני מסחר
כאמור, בין אם מדובר בהפרת סימן מסחר רשום או בהפרת סימן מסחר לא רשום, לרשות בעלי הסימן עומדים שני סעדים עיקריים: צו מניעה ותשלום פיצויים.
מטרתו של צו המניעה הוא לעצור את הפרת הסימן ולמנוע את הפרתו שוב בעתיד, וביחד אתו ניתן להגיש גם צו חיפוש ותפיסה, שימנעו את הפצת המוצר או השירות המזויף בשוק, וגם יאפשרו להשתמש בסחורה התפוסה כראיות בבית המשפט.
מטרת סעד הפיצויים היא לפצות את בעל הסימן על הנזקים שנגרמו לו עקב ההפרה, ובמקרים מסוימים בית המשפט עשוי לפסוק פיצויי ההפרה עד לגובה של 100,000 ₪, גם ללא הוכחת נזק מצד בעל הסימן.    

האם ניתן להגן גם על הפרת סימן מסחר לא רשום? ומה היתרון שמקנה הרישום בהגנה מפני גניבת סימני מסחר?
החוק מגן על בעליהם של סימני מסחר גם במקרים של הפרת סימן מסחר לא רשום. אולם השוני המשמעותי בהפרת סימן מסחר לא רשום, לעומת הפרת סימן מסחר רשום, הוא שכאשר הסימן אינו רשום, על בעלי הסימן יהיה להוכיח לבית המשפט שהציבור אכן מקשר את השירות או המוצר שלו לסימן המסחר. מאחר והוכחת מוניטין עלולה להיות תהליך מורכב, ארוך ויקר מאוד, רישום סימן המסחר מבטיח יתרון מאוד משמעותי, היות והוא מקל מאוד על בעל הסימן להגן על עצמו, לעצור את השימוש המפר בסימן, לקבל פיצויים בגין ההפרה, ולמנוע הפרות נוספות בעתיד. 

גניבת סימני מסחר ביבוא של סחורות
אחת הסיבות העיקריות לתפיסת סחורות מיובאות לעיכוב שחרורן מהמכס, הוא חשד שהסחורות הן מזויפות ומפירות סימן מסחר קיים. לאחר שהוחלט לעכב את הסחורה, ובין אם העיכוב נעשה ביוזמת עובדי המכס או על פי בקשה של בעל הסימן, בעל סימן המסחר נדרש לבחון האם אכן מדובר בהפרה. 

קיימים שני סוגי הליכים לטיפול בסחורה המעוכבת בחשד לגניבת סימני מסחר.
הליך קצר – במסגרתו הסחורה מעוכבת במכס ל-3-6 ימי עבודה שבמהלכם בעל הסימן מתבקש לבדוק האם בוצעה הפרה של סימן המסחר שלו, על סמך צילומים או דוגמאות של הטובין. במידה ולדעת בעל הסימן אכן נעשתה הפרה של סימן המסחר, עליו להגיש למכס חוות דעת מנומקת, ויבואן הסחורה מורשה לעיין בה.
כמו כן, על בעל הסימן גם להתחייב שבמידה ויבואן הסחורה יתבע את המכס, הוא יצטרף לאגף המכס, כנתבע נוסף, וכן עליו להתחייב כי במידה ויתברר שעיכוב הסחורה לא היה מוצדק, הוא יפצה את אגף המכס ו/או את היבואן בגין הנזק שנגרם מהעיכוב.
נציין שחשוב מאוד לנסח את חוות הדעת באופן משכנע מחד, ומאידך – לא לתת לזייפנים מידע עודף שיסייע להם בזיופים נוספים בהמשך. ולכן, מומלץ מאוד להתייעץ בנושא זה עם עורך דין קניין רוחני בעל מומחיות ובקיאות בהגנה על סימני מסחר.

הליך ארוך –  שגם במסגרתו הסחורה מעוכבת ל 3-6 ימים, אך בתקופת העיכוב על בעל הסימן להודיע למכס כי בכוונתו לתבוע את היבואן, בתוך 10 ימים, ולצרף להודעתו ערבות בנקאית על מנת לכסות הוצאות ונזקים שיגרמו למכס ו/או ליבואן בשל העיכוב. לאחר הפקדת הערבות, המכס מידע את היבואן בזהות היבואן, ולרוב בשלב זה יתנהל מו"מ בין בעל הסימן ליבואן, במטרה להגיע לפשרה שימנע את הגשת תביעה. הסכם הפשרה יכול לכלול פעולות שעל היבואן לעשות כגון השמדת הסחורה, התחייבות שלא לייבא מוצרים נוספים המפרים את סימן המסחר ועוד, ויש לאשרו על ידי שלטונות המכס. במידה והצדדים לא מגיעים לפשרה, על בעל הסימן להגיש תביעה בבית המשפט, בתוך זמן קצוב, ובמידה ולא יעשה כן, הסחורה תשוחרר מהמכס לידי היבואן. 

לסיכום, הוכחת גניבת סימני מסחר או מתן מענה לתביעת הפרה של סימני מסחר עלולים להיות סבוכים ומורכבוים, ולכן יש חשיבות רבה בהיוועצות עם עו"ד קניין רוחני המתמחה בתחום.
כפירמה מובילה בעלת מעל ל-30 שנות ניסיון בתחום הקניין הרוחני, ייצגנו אלפי לקוחות שרשמו דרכנו סימני מסחר וייוצגו על ידינו בתביעות הפרת סימן מסחר רשום והפרת סימן מסחר לא רשום. ניסיון עשיר זה מאפשר לנו להעניק ללקוחותינו הגנה רחבה מאוד ולמצות את זכויותיהם המסחריות.
אז אם סימן המסחר שלכם הופר, או אם סחורה שייבאתם מעוכבת בחשד לגניבת סימני מסחר, צוות המשרד ידע לייעץ גם לכם כיצד לנהוג, וידאג למיצוי זכויותיכם בהליכים השונים, ובפרט בייצוג המשפטי בתביעות ההפרה. 

בכל שאלה בנושא הפרת סימני מסחר צרו עימנו קשר

*אין לראות באמור במאמר זה ובכלל באתר משום ייעוץ משפטי ואין לראות בדברים הכתובים בו משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני אלא דעה אישית ו/או הסבר כללי בלבד. כמובן שאין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי פרטני מעו"ד

בכל שאלה בנושא זה צרו עימנו קשר

     

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.