על מה מגנות זכויות יוצרים בישראל?
בישראל, זכויות יוצרים מגנות על יצירות מקוריות המשתייכות ל- 5 קטיגוריות: יצירות אומנותיות (לדוגמה ציור או פיסול), יצירות ספרותיות (כספרים או טקסטים), יצירות דרמטיות (כדוגמת סרטים ומחזות), יצירות מוזיקליות (כלחנים ושירים) וכן הקלטות בפורמטים שונים (למשל בפודקאסטים, קורסים דיגיטליים ועוד). ההגנה כוללת גם יצירות אינטרנטיות ובהן: תכנים אינטרנטיים, צילומים, תמונות, עיצובי אתרים ועוד. 

מהי הפרת זכויות יוצרים?
הפרת זכויות יוצרים בישראל כוללת ביצוע פעולות ביצירה כדוגמת העתקה (בכל אמצעי המדיה), פרסום, השכרה, שיכפול, שידור, העמדת היצירה לרשות הציבור, פרסום, ביצוע פומבי, יצירת אדפטציות וכו' – ללא רשותו של בעל זכויות היוצרים. בעל הזכויות שהופרו זכאי לתבוע פיצויים ממפר הזכויות וזאת אף אם לא נגרם לו נזק. 

יצוין שהפרת זכויות יוצרים בישראל כוללת גם שימוש חלקי ביצירה, כל עוד בית המשפט יקבע שהשימוש שבוצע ביצירה הוא מהותי דיו. בנוסף, גם הפרה עקיפה, כדוגמת מכירת יצירות מזויפות וגם התרת שימוש ביצירה בה אין למתיר זכויות יוצרים, נחשבות להפרת זכויות יוצרים. במידה והפרת זכויות היוצרים נעשתה בתום לב, היא עדיין נחשבת מבחינה משפטית להפרה, אולם ייתכן ובית המשפט יתחשב בעובדה שההפרה בוצעה בתום לב, בקביעת שיעור פיצויים. 

שימוש הוגן בזכויות יוצרים

קיימים מספר מצבים בהם שניתן להשתמש ביצירה ללא רשותו של היוצר מבלי שהדבר ייחשב להפרת זכויות יוצרים בישראל, ומבלי שהמשתמשים ידרשו לשלם ליוצר תמלוגים או תמורה כלשהי. במצבים אלו, המוכנים "שימוש הוגן", נקבע כי מאחר והשימוש מקדם את האינטרס הציבורי, ניתן לצמצמם בהם את ההגנה על זכויות היוצרים, והם כוללים בין היתר: שימוש ביצירה למטרות מחקר, לימוד עצמי, דיווח עיתונאי, ביקורת או סקירה, ציטוט מובאות וכן לימוד ובחינה ע"י מוסדות חינוך. 

מה ניתן לעשות כנגד הפרת זכויות יוצרים בישראל?

במקרה של הפרת זכויות יוצרים בישראל, החוק מעמיד לבעל הזכות מספר סעדים:
סעד מניעתי שתכליתו למנוע את המשך השימוש הלא מורשה ביצירה על ידי צו מניעה זמני או קבוע
וסעד כספי – באמצעות תביעת פיצויים, כאשר לצורך תביעת פיצויים בגובה של עד 100,000 אין חובה להוכיח שנגרם לבעל הזכויות נזק. ואילו במידה ובעל הזכויות מעוניין לתבוע פיצויים גבוהים יותר, בית המשפט יכריע על גובה הפיצויים בהתחשב בנסיבות התיק לרבות חומרת ההפרה, מידת תום הלב של המפר ויכולתו של בעל הזכויות להוכיח את גובה הנזק שנגרם לו. 

זכויות יוצרים על תמונות וצילומים המתפרסמים ברשת

מאחר ותמונה, לרבות תמונות המפורסמות ברשת האינטרנט, נחשבת ליצירה שזכויות היוצרים עליה מוגנות, אין לעשות שימוש בתמונות שאינן בבעלותכם ללא קבלת אישור או רישיון מבעל הזכויות בה, ושימוש בתמונה או בצילום המתפרסמים ברשת, ללא רשות, מהווה הפרה של זכויות יוצרים.   
על מנת להשתמש בתמונות וצילומים מבלי להפר את זכויות היוצרים שלהם יש לקבל אישור בכתב המפרט מהם השימושים המותרים בה, מבעל הזכויות ביצירה או לרכוש רישיון המתאים לצרכי השימוש שאתם מתעתדים לעשות ביצירה. 

יודגש גם כי מנהלי פורומים וקבוצות ברשת אמנם אינם מחויבים לבדוק כל תמונה וכל רישיון אך הם נדרשים לפעול ולצמצום הפרת זכויות יוצרים ולכן מומלץ שיהיה להם תקנון שאומר כי אין להעלות לקבוצה תוכן המפר זכויות יוצרים. 

נציין כי פרסום לא מורשה של תמונות מהרשת באתרים פרטיים וברשתות החברתיות מאוד שכיח כיום, ולצד זאת גוברת האכיפה והענישה על מפרי זכויות היוצרים של תמונות וצילומים. חוק זכויות היוצרים קובע כי ניתן להטיל על מי שעוסק במכירה, השכרה או הפצה של עותק לא מורשה של תמונה מאתר אינטרנטי, עונש של שלוש שנות מאסר וכן קנסות.

זכויות יוצרים על יצירות שהוזמנו מבעל מקצוע

כשמזמינים עבודה מבעל מקצוע יוצר כמעצב גרפי, צלם ועוד, ברירת המחדל היא שהזכויות הן שלו אלא אם כן כתוב בחוזה שהבעלות של המזמין. יחד עם זאת, צלם אירועים, אינו מורשה להשתמש בתמונות שצילם באירוע, אלא אם כן עיגן זאת מראש בחוזה עם הלקוח.   

ייעוץ וייצוג בהפרת זכויות יוצרים בישראל ובחו"ל

בשל מורכבות נושא זכויות היוצרים ובפרט החשיפה המשפטית הגבוהה לסיכוני הפרת זכויות יוצרים ברשת האינטרנט, בכל מקרה של הפרת זכויות, ביו אם זכויותיכם הופרו או שנטען כנגדכם שהפרתם זכויות יוצרים, מומלץ להתייעץ ללא דיחוי עם עו"ד קניין רוחני המתמחה בתחום.
כמשרד עורכי דין ועורכי פטנטים מוביל בתחום הקניין הרוחני לצוות משרדנו ניסיון של מעל ל-30 שנה ומומחיות רבה בדיני זכויות יוצרים, רישום זכויות יוצרים וייצוג מאות לקוחות בתביעות הפרת זכויות יוצרים בישראל ובחו"ל, בקשות לצווי מניעה, תביעות פיצויי הפרה, הגנה בתביעות הפרה, מתן חוות דעת לגבי שימוש ביצירות והליכי גישור ובוררות הנוגעים להפרת זכויות יוצרים.    

 

*אין לראות באמור במאמר זה ובכלל באתר משום ייעוץ משפטי ואין לראות בדברים הכתובים בו משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני אלא דעה אישית ו/או הסבר כללי בלבד. כמובן שאין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי פרטני מעו"ד

 

בכל שאלה בנושא זה צרו עימנו קשר

     

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.