הבעלות על זכויות היוצרים של יצירה אמנותית מעניקה את הזכות הבלעדית לעשות ביצירה, או בחלק מהותי ממנה, פעולות הכוללות: העתקה, פרסום, שידור, ביצוע פומבי, השכרה, הכנת יצירה הנגזרת מהיצירה המקורית, מתן זכויות שימוש ועוד. 

יצירה מוזיקלית והגנת זכויות יוצרים על שיר

חוק זכויות יוצרים מעניק הגנה ליוצרי יצירות מוסיקליות, אך אינו מגדיר מה נחשב כיצירה מוסיקלית. בנוסף, "אוצר המילים" המוסיקלי, ממנו נבנות היצירות, הינו מצומצם יחסית. ולכן, פעמים רבות מתעוררים בין מוסיקאים, ויכוחים, סכסוכים ומחלקות בשאלה איפה עובר הגבול בין פיתוח חדש של רעיון מוסיקלי קיים הנחשב לשאילה, השראה או אפילו הומאז' – המקובלים מאוד בענף, לבין העתקת מאפיינים מהותיים ביצירה, המפרה את זכויות היוצרים. כפי שנראה בהמשך, התשובה אינה תמיד כה חד משמעית, ולכן, במקרים של שמירה או הפרת זכויות יוצרים על שיר, מומלץ להיעזר בעורכי דין זכויות יוצרים, בעלי ניסיון ספציפי בהגנה על יצירות מוזיקלית.   

זכויות יוצרים על מחזה ויצירות דרמטיות

זכויות היוצרים ליצירות דרמטיות כוללות בין היתר זכויות יוצרים על מחזה, יצירה קולנועית, יצירות מחול, פנטומימה ועוד. מאחר וזכויות היוצרים אינן חלות על שיטות העבודה עצמן, נשאלת השאלה האם ניתן להגן על זכויות היוצרים של אופן הבימוי וסגנון המשחק של השחקנים, והתשובה לשאלה זו ניתנת לכל מקרה לגופו.

זכויות יוצרים על שיר – מקרי הפרה מפורסמים מהשנים האחרונות

באחד המקרים המפורסמים של הפרת זכויות יוצרים על שיר מהשנים האחרונות, התעוררה מחלוקת בין יוצרי השיר Toy זוכה האירוויזיון בשנת 2018 , לבין יוצרי השיר “Seven Nation Army"   של להקת ה"וויט סטרייפס" שטענו שהועתקו ממנו רצפי תווים ומקצבים. המחלוקת הסתיימה בפשרה בה ג'ק וויט, אחד מיוצרי השיר המקורי, הוסף לרשימת היוצרים המקבלי תגמולים מהשיר "Toy".

גם להקת קולדפליי המצליחה נתבעה על הפרת זכויות יוצרים על שיר, בידי הגיטריסט ג'ו סטריאני שטען שחלקים משירו If I could fly  הועתקו לשיר הנושא של אלבום הלהקה .Viva la Vida המחלוקת יושבה בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט.

ואילו כנגד להקת לד זפלין, יוצרת הלהיט – Stairway to Heaven, נטען כי השיר הועתק משירה של להקת Taurus, לה שימשה לד זפלין כלהקת חימום בראשית דרכה. לאחר שבית המשפט פסק לטובת לד זפלין, החלה מסכת ערעורים הדדיים שנמשכה 44 שנים (!) ובסיומן בית המשפט פסק סופית לטובת לד זפלין.  

מקרה תקדימי שעורר שאלות רבות בתעשיית המוסיקה עסק בהפרת זכויות יוצרים על שיר בשם Joyful Noise של ראפר בשם Flame על ידי קייטי פרי. הסיבה למחלוקת הייתה אוסטינטו (מוטיב) בן 6 תווים שחזר לאורך כל השיר, כשהנתבעת טענה כי לא ניתן להגן על אוסטינטו בזכויות יוצרים שכן הוא מהווה חלק מהאלף בית המוזיקלי שכל יוצר רשאי להשתמש בו.

בית המשפט קבע כי זכויות היוצרים הופרו ופסקו תשלומי פיצויים בגובה 2.8 מיליון דולר, אך קייטי פרי ערערה על ההחלטה וערעורה התקבל.   

מקרה מורכב נוסף של הפרת זכויות יוצרים על שיר העלה לדיון את השאלה האם ניתן להפר זכויות יוצרים על שיר רק בשל המרכיב התחושתי של היצירה. במסגרת התיק, נתבע הראפר פארל וויליאמס על כך ששירו Blurred Line  הזכיר ברוחו את שירו של  מרווין גיי ואף אזכר אותו. למרות שעד למקרה זה, הדעה הרווחות בקרב מוסיקאים הייתה כי כל עוד ולא הייתה העתקה של רכיבי המילים או הלחן הדבר אינו מהווה הפרת זכויות יוצרים, התיק הסתיים בהוראה לשלם תמלוגים בהיקף של מיליוני דולרים ליורשי הזמר מרווין גיי. 

הפרות זכויות יוצרים על מחזה – מקרים מפורסמים מהארץ 

הצגת הילדים "עוץ לי גוץ לי" הועלתה בתיאטרון "הקאמרי" לאחר שההצגה המקורית הועלתה בעבר, בתיאטרון אחר. בימאי ההצגה המקורית טען כי זכויות היוצרים על הבימוי שייכות לו. בית המשפט דחה את טענת התובע וקבע כי בכדי לא להגביל את חופש היצירה של יוצרים נוספים, זכויות היוצרים של עבודת הבימוי, פוקעות עם ירידת ההצגה מהבמות. 

במקרה אחר שעסק בהפרת זכויות יוצרים על מחזה, נטען כי המחזה "חיידק במה" שהועלה בישראל הועתק מהמחזה האמריקאי "שורת המקהלה". לאחר שבית המשפט בחן את מידת הדמיון בין היצירות ואת "רוח" היצירות, נקבע כי זכויות היוצרים על מחזה "שורת המקהלה" אכן הופרו, ובעקבות קביעה זו, המחזה הישראלי הורד מהבמה.  

במקרה נוסף שבו נידונה הפרת זכויות יוצרים על מחזה תבע מחזאי צעיר בשם רון גואטה את המחזאי הוותיק הילל מיטלפונקט על הפרת זכויות יוצרים של מחזה מקורי שכתב בשם "אדמונטון", בו צפה מיטלפונקט כשופט בפסטיבל מחזאות מקורית שבו השתתף גואטה. לדברי גואטה מיטלפונקט העתיק ממחזהו חלקים מהותיים למחזה חדש שיצר בשם "מקסי ואני". לאחר האזמנה לעדויות של מומחים, קבע בית המשפט כי האלמנטים הדומים בין המחזות, לרבות הנושא המרכזי וטכניקת ההצגה הספציפית, אינם מהווים יצירה מקורית של גואטה, ולכן תביעתו בגין הפרת זכויות יוצרים על מחזה, נדחתה והוא אף חויב לשלם להילל מיטלפונקט פיצויים על פגיעה בשמו הטוב.   

 בשל מורכבות נושא זכויות היוצרים במוזיקה ובאמנות בכלל, בכל מקרה של הפרת זכויות מומלץ להתייעץ עם עו"ד קניין רוחני המתמחה בתחום זכויות יוצרים.

כמשרד עורכי דין ועורכי פטנטים מוביל בתחום הקניין הרוחני, למשרדנו ניסיון של מעל 30 שנה בייצוג מעל ל- 8,000 לקוחות ומומחיות רבה בהגנה על זכויות יוצרים על יצירות, ובפרט על יצירות מוסיקליות ודרמטיות. במשרד צוות מקצועי של עורכי דין לקניין רוחני המעניקים ייעוץ משפטי ליוצרים הן ברישום הזכויות, והן בעריכת הסכמי ההפצה והשימוש המסחריים. כמו כן אנו מייצגים לקוחות בתביעות הפרות זכויות יוצרים בכל תחומי היצירה לרבות הפרת זכויות יוצרים על שיר, הפרת זכויות יוצרים על מחזה ועוד. 

בכל שאלה בנושא זכויות יוצרים על יצירות אמנות ויצירות מוסיקליות צרו עימנו קשר.

*אין לראות באמור במאמר זה ובכלל באתר משום ייעוץ משפטי ואין לראות בדברים הכתובים בו משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני אלא דעה אישית ו/או הסבר כללי בלבד. כמובן שאין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי פרטני מעו"ד

בכל שאלה בנושא זה צרו עימנו קשר

     

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.