לצד היתרון התחרותי המסחרי הישיר שנכסי קניין רוחני כגון רעיון או המצאה, פטנט רשום, מדגמים ועיצובים רשומים, סימני מסחר, זכויות יוצרים ועוד מקנים לבעליהם, הם עשויים להעניק להם גם רווח כלכלי משמעותי נוסף, באמצעות מכירה או השכרה של זכויות השימוש בהם (קניית פטנטים) הן כרכיבי הכנסה עצמאיים והן על ידי שילובם בטכנולוגיות נוספות. 

קניית פטנטים ומכירת פטנטים  – מהם היתרונות של מסחר בקניין רוחני?
בשנים האחרונות נכסי קניין הרוחני הפכו לסחורה בפני עצמם, ומסחר בקניין רוחני הוא כיום אחת הדרכים הנפוצות להגדלת הכנסות. זאת הן על ידי רווחים ממכירת פטנטים או השכרתם לצד שלישי, הן ע"י קניית פטנטים המשדרגים את יכולות החברה, והן על ידי יצירת שיתופי פעולה טכנולוגיים המבוססים על שיתוף בזכויות הפטנט.  

יתרה מזו, מסחור של קניין רוחני עשוי לייצר רווח גבוה עבור בעליו גם בעת מכירת החברה ו/או מיזוגה, ולכן בדיקת ערכו המסחרי של הקניין הרוחני של חברות, מהווה כיום חלק בלתי נפרד מתהליכי בדיקת הנאותות ( Due Deligence) הנערכים לקראת הליכי מיזוג ורכישה. 

כמו כן, מסחור זכויות הקניין הרוחני ומכירת פטנטים, יכולים לסייע לחברות לשחרר פעילויות שכבר אינן בליבת עשייתן ולפנות משאבים להתמקד בפיתוח תחומי הליבה המקדמים את מטרותיהם הנוכחיות. 

קניית פטנטים ומכירות פטנטים – כיצד ניתן לסחור בנכסי קניין רוחני? 

יזמים וחברות יכולים לסחור בנכסי הקניין הרוחני שבבעלותם על ידי מכירה או השכרה של זכויות השימוש בהם. 

בעת קניית פטנטים או כל נכס קניין רוחני אחר, כל זכויות השימוש בנכס עוברות לקונה ויש לערוך לשם כך הסכם מסחרי שיעגן את זכויות המוכרים והקונים וכן את התגמול שישולם בעבור המכירה.
התמורה על מכירת פטנטים יכולה להינתן בתשלום חד פעמי אחד או כתמלוגים שישולמו לאורך תקופה מוגבלת או שאינה מוגבלת, לפי היקף המכירות. 

לחילופין, ניתן להשכיר את זכויות השימוש על ידי מתן רישיון שימוש. קיימים שני סוגי רישיונות שימוש: רשין שימוש בלעדי (אקסקלוסיבי) שהוא יקר יותר, ורישיון שימוש לא בלעדי, שהוא זול יותר ומוענק למספר מחברה אחת הפועלת באותו השוק.

כיצד מחליטים מהו מודל המסחר המתאים ביותר לקנית פטנטים ומכירת פטנטים?

ההחלטה על המודל המסחרי היא תמיד לגופו של כל נכס, מאחר והיא תלויה בגורמים רבים ובהם אופי הנכס, איכותו, בשלותו המסחרית ומידת נחיצותו, מבנה השוק וכן יכולות וצרכי הצדדים המעורבים. גובה התגמול עבור מכירת פטנטים ודרך התשלום נקבעים במשא ומתן מסחרי בין הצדדים, ובשל מורכבותו של הסכם התגמולים, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין קניין רוחני מנוסה שהינו גם בעל הבנה מסחרית מעמיקה. לפני קניית פטנטים או נכס מסחרי אחר מומלץ מאוד לקבל חוות דעת מקצועית ואובייקטיבית על חוזקה של הגנה שהם מספקים.  

בדיקת נאותות של נכסי קניין רוחני IP DUE DILIGENCE

מאחר ונכסי הקניין הרוחני מהווים חלק בלתי נפרד מנכסיה של החברה, במסגרת עריכת בדיקת הנאותות, לקראת השקעות ועסקאות מיזוג ורכישה, יש חשיבות מכרעת ואף קריטית לבדוק בצורה יסודית, גם את שווים של נכסי הקניין הרוחני של החברה. 

מטרתה של בדיקת הנאותות של נכסי הקניין רוחני הינה לתת למשקיע או לרוכש הבוחנים את כדאיות הכניסה לעסקה, תמונת מצב מלאה ונכונה על מצבם ושווים המשפטי והמסחרי של נכסי הקניין הרוחני של החברה. בנוסף, תוצאות הבדיקה יכולות גם להצביע על כיווני הצמיחה המתאימים לחברה. 

בדיקת הניאותות כוללת מיפוי של כל נכסי הקניין הרוחני לרבות: רשימת הפטנטים, סימני מסחר, מדגמים ועיצובים רשומים, יצירות המוגנות בזכויות יוצרים, סודות מסחריים, ועוד, בדיקת תקיפותם של נכסים אלו, אימות שהות בעליהם, ובחינה מקצועית מעמיקה של שווים המסחרי וחוזקה של ההגנה שהם מספקים. 

מומלץ להפקיד את בדיקות הנאותות של הקניין הרוחני בידי גוף חיצוני המתמחה בכך שיוכל להבטיח הערכות שווי אובייקטיביות וריאליות. 

יצוין כי הסדרת רישום הפטנטים ונכסי הקניין הרוחני הנוספים, טרם בדיקת הנאותות, יעלה את ערך החברה ויגביר את האטרקטיביות שלה למשקיעים. 

לווי וייצוג במסחור של קניין רוחני

על מנת למקסם את הגנת הקניין הרוחני ואת פוטנציאל הרווחים הגלום במסחור שלו, לרבות מכירת פטנטים, חשוב לתכנן אותה בקפידה כבר באופן רישום הפטנטים מתוך התייחסות מעמיקה וצופת עתיד, עבור דרך ניהול משא ומתן וניסוח הסכמי רישיונות השימוש השונים, ועד להערכת מהימנה של שווי הקניין הרוחני לקראת ביצוע עסקאות מיזוג ורכישה.

כמשרד מוביל בתחום הקניין הרוחני לפירמת עורכי דין ד"ר מרק פרדימן מומחיות גבוהה וניסיון רב של מעל ל-30 שנה בייצוג של מעל ל- 8,000 לקוחות בתכנון ויישום אסטרטגיות הגנה על קניין רוחני לרבות פטנטים, מדגמים, זכויות יוצרים וסימני מסחר, וכן בליווי בעסקאות השקעה, שותפויות, מיזוגים ורכישות מורכבות, ניהול מו"מ, גיבוש הסכמים וביצוע בדיקות נאותות (Due diligence)  והערכת נכסי קניין רוחני.

לצוות המשרד בקיאות רבה ומגוונת בכל עולמות התוכן הטכנולוגיים והמדעיים לצד היכרות מעמיקה עם הסביבה העסקית, היבטי המס והרגולציה, והפרקטיקה המסחרית העדכנית של מסחור קניין רוחני בכל אחד מתחומים אלו, ברמה המקומית והגלובלית.  

בכל שאלה בנושא מסחור קניין רוחני ולווי עסקאות צרו עימנו קשר

 

*אין לראות באמור במאמר זה ובכלל באתר משום ייעוץ משפטי ואין לראות בדברים הכתובים בו משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני אלא דעה אישית ו/או הסבר כללי בלבד. כמובן שאין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי פרטני מעו"ד

 

בכל שאלה בנושא זה צרו עימנו קשר

     

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.