אחת הדרכים היעילות ביותר למנוע ייבוא של סחורות המפרות זכויות קניין רוחני, לרבות זכויות יוצרים וזכויות על סימני מסחר, עיצובים ומדגמים, היא באמצעות רשויות המכס המעכבות ומונעות את כניסת הסחורה המפרה, בנמלים ובמעברי הגבול.

בקשה לעיכוב סחורה
הטריגר לעיכוב סחורה במכס יכול להיות תלונה מנומקת שהוגשה למכס, על ידי בעל הזכויות בקניין הרוחני המזהה כי לעמדתו בוצעה הפרה של זכויותיו, או, לחילופין, מצב בו עובדי המכס עצמם חושדים כי בוצעה הפרה ויוזמים את המהלך.
יודגש שחשוב מאוד לנסח את התלונה באופן משכנע וביחד עם זאת, לא לתת מידע שעלול לסייע לזייפנים גם בהמשך. ולכן, מומלץ מאוד להיעזר בשלב זה בעורך דין קניין רוחני בעל ניסיון ומומחיות בהפרת זכויות.
בעת הגשת התלונה נדרש לצרף אליה תעודת רישום של סימן המסחר ו/או מסמכים נוספים המעידים על הקניין, וכן צילום של הסחורה החשודה כמפרה, או של מסמכים המתארים אותה. במקרה של חשד להפרת עיצוב רשום יש לצרף לבקשה את מירב הפרטים שיסייעו לעובדי המכס לאתר את הסחורה, ובהם: תיאור הסחורה, פרטי היבואן או מספר מכולת הסחורה, תאריך היבוא המשוער, נמל הכניסה הצפוי ועוד. כמו כן יש לצרף גם העתק של רישום העיצוב בפנקס העיצובים, תיאור מפורט של העיצוב, לרבות צילומים שלו וכתב התחייבות לשיפוי היבואן והמכס, במידה וייגרמו להם נזקים בשל עיכוב הסחורה. במידה ובעל הזכויות מיוצג על ידי עורך דין, יש לצרף לבקשה גם ייפוי כוח.

החלטה על עיכוב סחורה
עם קבלת התלונה בדבר החשד להפרה, מנהל המכס פועל לאיתור הסחורה ולעיכובה. במידה והסחורה אותרה, הממונה על יחידת התפיסות במכס יקבע האם יש יסוד לטענת ההפרה ובמידה וכן, יורה על עיכוב הסחורה לשלושה ימי עבודה (שניתן להאריכם ל- 3 ימים נוספים בנסיבות מסוימות) ועל פתיחת תיק לחקירת ההפרה. במקביל, הממונה יעדכן בכתב את היבואן ואת המתלונן, ויודיע למתלונן כי עליו להפקיד את הערבות הבנקאית בתוך 3 ימי עבודה.
במידה והממונה על יחידת התפיסות ימצא לנכון שאין יסוד לתלונת ההפרה, הוא יודיע בכתב למתלונן על סירובו לעכב את הסחורה.
ואילו במצב בו חלק מהסחורה במשלוח חשודה כמפרה וחלקה אינה חשודה כמפרה, המכס יעכב רק את החלק המפר, אלא אם כן ניתן אישור של הלשכה המשפטית של המכס לעיכוב המשלוח כולו.

יצוין כי סכום הערבות שעל המתלונן להפקיד, במקרה של עיכוב סחורה, ייקבע ע"י נציגי המכס, והמתלונן רשאי להפקיד במקומה פיקדון במזומן. כמו כן, יש אפשרות להפקיד ערבות גלובאלית שנתית ובסיום השנה הערבות תוארך או תבוטל ותוחזר למתלונן – עפ"י בקשתו. מטרת הערבות הגלובאלית היא לשחרר את המתלונן מהצורך להפקיד ערבות נפרדת בכל תלונת הפרה, ובמידת הצורך, המכס רשאי לבקש מעת לעת, להגדיל את סכום הערבות.

בדיקת דוגמאות הסחורה
לאחר הפקדת הערבות על ידי המתלונן, נציגי המכס ימסרו לידיו את פרטי היבואן ודוגמאות של הסחורה המעוכבת ו/או צילומים שלה. למתלונן שמורה הזכות לקבל לידיו דוגמאות פיזיות והאחריות לבדיקה ולכיסוי הוצאות הבדיקה היא שלו. עם סיום הבדיקה, ותוך לכל המאוחר 10 ימים מהגעת הסחורה, על המתלונן להחזיר את הדוגמה לנציגיי המכס, אלא אם כן הדוגמה תשמש כראיה משפטית או שהיא נהרסה כליל במהלך הבדיקה.

הטיפול בעיכוב סחורה ביוזמת המכס
במקרים בהם הוחלט על עיכוב סחורה בעקבות יוזמת המכס, נציג המכס יבקשו מבעל הזכויות להגיש להם בתוך 3-6 ימי עבודה חוות דעת מפורטת ומנומקת מדוע הסחורה מפרה זכויות, כתב התחייבות לשיפוי, ומסמך התחייבות להצטרפות כצד לתביעת נגד, באם תוגש תביעה להשבת הסחורה כנגד המכס.
עם קבלת המסמכים המכס יעדכן בכתב את היבואן על תפיסת הסחורה.
במידה ובעל הזכויות יודיע כי הסחורה אינה מפרה את זכויותיו, או באם לא יגיש את המסמכים הדרושים במועד, הסחורה תשוחרר מהמכס.

הגשת תביעה בבית משפט
במידה ובתום 10 ימי עבודה ממסירת ההודעה בדבר עיכוב הסחורה, המתלונן לא הגיש תביעה כנגד היבואן המפר, העיכוב יבוטל, למעט במקרים מיוחדים בהם נדרש זמן נוסף על מנת לגבש את התביעה או לערוך הסכם פשרה. בסמכותו של ממונה יחידת התפיסות להאריך את התקופה ב- 10 ימים נוספים.
במידה והוגשה תביעה לבית המשפט, הסחורה תעוכב במכס עד לקבלת ההחלטה האם להשמידה או לשחררה – באופן מלא או בכפוף לתנאים מסוימים. עד לקבלת ההחלטה המכס אינו מורשה להשמיד את הסחורה או למכור אותה.

הליך חילוט קצר
כאשר ישנו חשד להפרה של סימן מסחר רשום או זכות יוצרים בלבד, בסמכותו של הממונה על התפיסות במכס להחליט על הליך חילוט קצר שבמסגרתו הסחורה תעוכב במכס ל-3-6 ימי עבודה. במהלך ימים אלו בעל הסימן יתבקש לבדוק האם בוצעה הפרה של סימן המסחר שלו. במידה ולדעת בעל סימן המסחר הרשום אכן היתה הפרה, יהיה עליו להגיש למכס חוות דעת מנומקת וליבואן הסחורה יותר לעיין בה. כמו כן, בעל הסימן יידרש להתחייב לפצות את אגף המכס ו/או את היבואן בגין הנזק שנגרם מהעיכוב וכן להתחייב שבמידה והיבואן יתבע את המכס, הוא יצטרף לאגף המכס, כנתבע נוסף.
* * *

*אין לראות באמור במאמר זה ובכלל באתר משום ייעוץ משפטי ואין לראות בדברים הכתובים בו משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני אלא דעה אישית ו/או הסבר כללי בלבד. כמובן שאין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי פרטני מעו"ד

 

בכל שאלה בנושא זה צרו עימנו קשר

     

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.