מהן זכויות יוצרים? זכויות יוצרים הן זכויות המעניקות בלעדיות על שימוש ביצירות מסוגים שונים לרבות: סרטים, צילומים, יצירות כתובות כגון ספרים, שירה, מחזות, תסריטים, יצירות מוזיקליות, ציורים, תוכנות מחשב ואפליקציות, תוכניות אדריכליות ועוד. בניגוד לרישום פטנטים, זכויות יוצרים אינן מגנות על רעיון, אלא רק על הביטוי של הרעיון ביצירה מוחשית ספציפית, כך שהרעיון עצמו אינו מוגן תחת רישום זכויות יוצרים, ומותר לעשות בו שימוש ליצירות נוספות.

חשוב להבין כי קיומן של זכויות היוצרים הוא מובן מאליו ואינו מותנה ברישום של זכויות אלו במאגר כלשהו, מאחר והן נובעות, באופן טבעי, מהיצירה עצמה. יחד עם זאת, מספר מדינות בעולם ובהן: ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, הודו ויפן, כן מתירות רישום זכויות יוצרים, כיון שהרישום מאפשר לאכוף זכויות אלו ביתר קלות, היות והרישום מהווה הוכחה ראייתית למקרה של מחלוקת ו/או תביעה משפטית בעניין הפרת זכויות יוצרים, או באשר למועד קיום הזכות וגבולות תכולתה.

זכויות יוצרים בישראל

מאחר ובשיראל ההגנה הניתנת ליצירות מקוריות הינה אוטומטית,  אין צורך ברישום זכויות יוצרים וגם אין אפשרות לעשות זאת. יחד עם זאת, בכדי להקל על הוכחת זהות היוצר ותאריך היצירה בהליכים משפטיים שעלולים להתנהל בעתיד, ניתן להגיש יצירות להפקדה אצל עורך דין שמאשר את קבלת היצירה, בתאריך בו בוצעה, ומאכסן אותה בצורה מאובטחת, בכספת במשרדו. 

מהם היתרונות של רישום זכויות יוצרים בארה"ב?

הדרך הטובה ביותר לקבל הגנה משפטית כנגד הפרת זכויות יוצרים היא לרשום את זכויות היוצרים במשרד זכויות היוצרים האמריקאי.

רישום זכויות יוצרים בארה"ב מאפשר לאכוף את זכויות היוצרים, ובמקרה של הפרת זכויות יוצרים -לתבוע פיצוי מהמפר, ללא צורך בהוכחת נזק. במידה ורישום זכויות יוצרים מבוצע בתוך חמש שנים ממועד יצירת היצירה, רישום היצירה ייחשב כהוכחה לכך כי רושם היצירה הוא בעליה. 

כיצד מתבצע רישום זכויות יוצרים בארה"ב?

הליך רישום זכויות יוצרים בארה"ב מתבצע על ידי הפקדה של היצירה בספריית הקונגרס במאגר המנוהל על ידי משרד זכויות היוצרים האמריקאי, וניסוח בקשה לרישום הזכויות עליה.
לאחר הפקדת היצירה, משרד זכויות היוצרים בוחן את היצירה המבוקשת מבחינה טכנית ומנפיק למפקיד תעודת רישום. היצירה אינה חייבת להיות יצירה חדשה. לרוב תהליך הרישום אורך כ- 9 חודשים ובמקרים מסוים ניתן לבקש לזרז את לוחות הזמנים של התהליך. 

כיצד יש לנסח את רישום היצירה?

ההחלטה על אופן רישום היצירה ותכולת הרישום הינה מורכבת מאוד כיון שלצורך הוכחת הפרת זכויות יוצרים על בית המשפט להחליט האם נעשו העתקה או שימוש ב"חלק מהותי" של היצירה, ולשם כך הוא מתבסס על האופן בו היצירה נרשמה ועל מידת ההגנה שהתבקשה עבורה. מסיבה זו, לפני רישום הזכויות, מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין קניין רוחני בעל מומחיות וניסיון רב ברישום זכויות יוצרים, אכיפתן והפרתן, שידע לצפות את הסיכונים להפרת הזכויות, ובהתאם – כיצד לנסח עבורכם את בקשת הרישום באופן שיספק לכם הגנה מירבית.

בעידן של שיתוף אינטנסיבי ברשתות חברתיות וטכנולוגיות דיגיטליות ואלקטרוניות מתקדמות המאפשרת שכפול יצירות בקלות רבה, לזכויות היוצרים ערך כלכלי רב מתמיד, והשמירה עליהן מקבלת משנה חשיבות. משרד מרק פרידמן מתמחה ברישום זכויות יוצרים בארה”ב ועל לקוחותינו נמנים, חברות היי-טק וסטארט אפ, יוצרים, אמנים ולקוחות פרטיים ומסחריים נוספים.

לצוות משרדנו מומחיות רבה בדיני הפטנטים ובפרט בליטיגציית פטנטים. כמשרד עורכי דין ועורכי פטנטים מוביל בתחום הקניין הרוחני, צברנו ניסיון עשיר ומגוון של מעל 30 שנה בתחום הפטנטים ובייצוג מעל ל-8,000 לקוחות בתביעות הפרת פטנטים, הן כתובעים והן כנתבעים, בבקשות לצווי מניעה, תביעות פיצויי הפרה, הגנה בתביעות הפרה, מתן חוות דעת במחלוקות על זכויות השימוש בפטנטים והליכי גישור ובוררות הנוגעים להפרת זכויות פטנטים.    

כמשרד עורכי דין לקניין רוחני מוביל ובעל ניסיון של מעל ל-30 שנה בייצוג מעל 8,000 לקוחות, צוות משרדנו בקיא לעומק בדיני זכויות יוצרים בארץ ובעולם, צברנו מומחיות רבה ברישום ואכיפת זכויות יוצרים ואנו מספקים את כל מעטפת הייעוץ, הלווי והייצוג המשפטי לרבות: רישום והעברת זכויות יוצרים, מתן חוות דעת משפטיות בנוגע לזכויות יוצרים והתדיינות משפטית (ליטגיציה) על זכויות יוצרים.

 

*אין לראות באמור במאמר זה ובכלל באתר משום ייעוץ משפטי ואין לראות בדברים הכתובים בו משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני אלא דעה אישית ו/או הסבר כללי בלבד. כמובן שאין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי פרטני מעו"ד

 

בכל שאלה בנושא זה צרו עימנו קשר

     

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.