רישום פטנט על רעיון בישראל ובחו"ל

איך להגן על האמצאה שלכם מבחינה מסחרית? ואיך עורכי דין רישום פטנטים יכולים לעזור לכם? קבלו מדריך קצר על רישום פטנט על רעיון, בישראל ובחו"ל.

מהו פטנט? פטנט זהו מסמך משפטי שמעניק לבעל הפטנט זכויות שימוש בלעדיות באמצאה שלו, במדינה מסוימת, למשך 20 שנה. שימוש באמצאה המוגנת בפטנט ללא זכויות אלו, וללא קבלת היתר מבעל הפטנט, עלול להוות הפרת פטנט – עבירה חמורה העלולה לגרור תשלום פיצויים.

על איזה רעיון או אמצאה ניתן לרשום פטנט?

על פי חוק ניתן לרשום פטנט רק על אמצאה שהיא חדשה, מועילה, ניתנת לשימוש תעשייתי ויש בה התקדמות המצאתית. בעניין המצאה חדשה יודגש כי ניתן לרשום פטנטים רק על אמצאה שלא פורסמה עדיין בפומבי ויתרה מזו – במידה והפטנט יירשם, ובהמשך יתגלה כי ההמצאה פורסמה בפומבי לפני רישום הפטנט – תוקפו של הפטנט יבוטל. מאחר והמונח "פרסום" אינו חד משמעי וכולל בחובו אפשרויות רבות, מומלץ מאוד לפנות למשרד עורכי דין רישום פטנטים, ולקבל ייעוץ מקצועי כיצד לנהוג בעניין זה.

מהי אמצאת שירות?

המצאות שירות הינה המצאה שהומצאה על ידי עובד של החברה בהקשר לעבודתו בחברה. בשנים האחרונות נושא זה מעורר התעניינות רבה ומעלה שאלות הן גבי למי שייכת הבעלות על האמצאה – לעובד או למעביד והן לגבי זכאות העובד לתגמול נוסף עבור המצאתו.

כיצד רושמים המצאה או רעיון כפטנט?

רישום פטנט על רעיון הוא תהליך מורכב המתחיל בהגשת בקשה לרישום הפטנט בה מתוארת ההמצאה בפירוט רב. חשוב לתת את הדעת כי הגדרה כללית ורחבה מדי של הפטנט תביא לדחיית הבקשה, ואילו הגדרה צרה מדי תגביל את גזרת המונופול המסחרי ואת ההגנה על בעל הפטנט.
בשל מורכבות זו, מומלץ להיעזר במשרד עורכי דין רישום פטנטים בעל ניסיון אשר ילווה את בעל הרעיון עד לרישום הפטנט. לעורך הפטנטים חייבת להיות הבנה טכנית מעמיקה מאוד בתחום בו עוסקת ההמצאה, לצד ניסיון רב בהליכי רישום הפטנטים, הכולל התדיינות ארוכה מול בוחני רשות הפטנטים.

עורכי דין רישום פטנטים מחויבים לחיסיון לקוח כלומר לשמירה על סודיות לגבי המידע שנמסר להם אודות האמצאה.

באיזה שלב מומלץ לפנות לעורך פטנטים?

מומלץ להתייעץ עם עורכי דין רישום פטנטים ועורכי פטנטים כבר בשלבים המוקדמים ביותר של פיתוח הרעיון. עורך פטנטים, בעל ניסיון ובקיאות מקצועית בתחום התוכן של המצאה, יוכל להצביע על הכיוונים בעלי ההיתכנות החוקית והכדאיות המסחרית, והמלצותיו עשויות לחסוך לכם משאבים רבים על פיתוחים שלא יהיו בעלי ערך כלכלי.

מה כולל תהליך רישום הפטנטים?

רישום פטנט על רעיון כולל מספר שלבים:
1. חיפוש כלל עולמי מקדים – שמטרתו לבדוק שהפטנט אכן חדש ואינו בגדר מובן מאליו לעוסקים בתחום הרלבנטי (דרישת ההתקדמות המצאתית).
2. הגשת בקשה לרישום פטנט – לאחר שנמצא בחיפוש כי ההמצאה אכן חדשה ניתן להגיש בקשה לרישום פטנט במדינה או במדינות בהן ברצונכם להגן על המצאתכם. רישום פטנט על רעיון נעשה בנפרד לכל מדינה, וישנם מסלולים שונים המאפשרים לקבל תחילה הגנה על הפטנט במדינות מסוימות, ובמקביל – לשמור את זכות הבכורה, למשך תקופה קצובה במדינות נוספות. גם בהיבט זה מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך פטנטים בעל ניסיון ובקיאות במסלולי הרישום, באמנות הבינלאומיות ובלוחות הזמנים של רישום הפטנטים במדינות השונות. עורך הפטנטים ידע להמליץ לכם באילו מדינות חשוב שתרשמו פטנט, ומנגד יחסוך לכם עלויות מיותרות בגין רישום פטנט על רעיון, במדינות בהן אין לכך הצדקה מסחרית.
בבקשת רישום פטנט על רעיון בישראל – הבקשה מוגשת לרשות הפטנטים לבדיקה, ובוחן רשות הפטנטים יבדוק האם האמצאה אכן כשירה להירשם כפטנט. ברוב המקרים לבוחן יהיו הסתייגויות והשגות על הבקשה הראשונית, והוא ידרוש לערוך בה שינויים כאלו ואחרים על מנת לעמוד בקריטריונים.
חשוב לדעת שבתוך 3 חודשים מיום פרסום קבלת הבקשה ברשות הפטנטים, כל אדם רשאי להתנגד למתן הפטנט, וגם לאחר רישום הפטנט – ניתן תמיד להגיש בקשה לביטולו. בתנאים מסוימים ניתן לבקש הליך בחינה מהיר מהרגיל.
3. רישום הפטנט – לאחר בחינת הפטנט, במידה ולבוחן הפטנט אין עוד השגות, ובמידה ולא הוגשו התנגדויות לרישום הפטנט, או שכל ההתנגדויות שהוגשו נדחו – הפטנט יירשם בפנקס הפטנטים ולבעלי הפטנט תינתן תעודה המעידה על כך. תוקף הפטנט יחושב מיום הגשת הבקשה ויהיה מותנה בתשלום אגרות חידושים.


האם הפטנט תקף גם בחו"ל? כיצד ניתן לרשום פטנט במספר מדינות?

רישום פטנט על רעיון הוא תמיד טריטוריאלי, כלומר הפטנט תקף רק במדינה בה נרשם ועל מנת לקבל הגנות במדינות נוספות יש להגיש בקשת רישום פטנט גם בהן. יחד עם זאת, עפ"י אמנת פריז בה חברות מרבית מדינות העולם, מיום הגשת בקשת הפטנט במדינה הראשונה, שמורה למגיש, במשך שנה, זכות הראשונים להגיש את הפטנט לרישום גם במדינות נוספות. לחילופין, עפ"י אמנת PCT המנוהלת ע"י ארגון האו"ם ושעליה חתומות 155 מדינות, זכות ההגשה הבינלאומית במדינות נוספות שמורה לתקופה של עד 30 חודשים מיום ההגשה במדינה הראשונה, כשבמהלך תקופה זו, ניתן לבחון את כדאיות ההגשה במדינות נוספות, על סמך חוות הדעת של רשות הבדיקה הבינלאומית.

כמשרד עורכי דין רישום פטנטים ועורכי דין לקניין רוחני מהשורה הראשונה, לפירמת ד"ר מרק פרידמן מומחיות וניסיון רב ומגוון של מעל ל- 30 שנה בעריכת פטנטים בישראל ובעולם, ובפרט בארה"ב, בה רשם צוות המשרד מעל ל-3,000 פטנטים. צוות המשרד מלווה את לקוחותיו לכל אורך הליך רישום הפטנט והוא כולל עורכי דין רישום פטנטים ועורכי פטנטים בעלי הכשרה ורקע מדעי בכל תחומי ההמצאה לרבות: ביולוגיה, כימיה, תוכנה ואלקטרוניקה.

 

*אין לראות באמור במאמר זה ובכלל באתר משום ייעוץ משפטי ואין לראות בדברים הכתובים בו משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני אלא דעה אישית ו/או הסבר כללי בלבד. כמובן שאין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי פרטני מעו"ד

 

בכל שאלה בנושא זה צרו עימנו קשר

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.