לקניין רוחני כפטנטים, סמני מסחר ועיצובים ערך כלכלי ומסחרי רב עבור בעליו, ועל מנת לשמור על הזכויות שמקנה הרישום של נכסי הקניין הרוחני של החברה, יש לדאוג לשמור על תוקפם ולחדש את רישומם כחוק

חידוש פטנט בישראל

רישום פטנט בישראל מקנה לו הגנה של 20 שנה מתאריך הגשת הבקשה לרישום הפטנט, אולם על מנת שההגנה אכן תהיה בתוקף יש לדאוג להאריך את תוקפה ולשלם אגרת חידוש פטנט. בשלב הראשון, מרגע רישום הפטנט, ניתן לו תוקף ל-3 חודשים בלבד ולאחריהם יש לשלם את אגרת דמי החידוש ולהאריך את תוקפו לתקופה של 6 שנים מיום הגשת בקשת הרישום. בתום 6 השנים יש לחדש את הפטנט ולשלם אגרת חידוש כל 4 שנים, עד לתקרת תקופת 20 השנה. כמו כן, ניתן גם להאריך את תוקף הפטנט מראש ל- 20 שנה ע"י תשלום אגרה מוגדלת.
תוקף הפטנט יעודכן ברישומי תעודת הפטנט.
חשוב לדעת שרשם הפטנטים אינו מחויב לשלוח תזכורות לחידוש לקראת מועד פקיעת הפטנט, והאחריות לחידוש פטנט חלה על בעליו. ידועים מקרים רבים בהם בעלי פטנט קיבלו מכתבי הונאה ממתחזים המתרים בהם להעביר לידם את אגרת חידוש הפטנט, על מנת שלא יפוג. בשל מקרים אלו, ובשל החשיבות הגדולה של השמירה על נכסי הקניין הרוחני של החברה, מומלץ מאוד להיעזר בעורך פטנטים ו/או עורך דין קניין רוחני המתמחה בתחום, שידע להנחות אתכם בנושא ויוודא שהפטנטים שלכם יחודשו כנדרש.
על מנת להימנע מהונאות אלו מומלץ לוודא מול עורך דין קניין רוחני / עורך הפטנטים האם מדובר בהתראה אמיתית על הצורך בתשלום חידוש פטנט או שמא מדובר בניסיון הונאה.

חידוש פטנט בחו"ל

על מנת לשמור על תוקפם של פטנטים הרשומים בחו"ל, יש לחדשם ולשלם אגרות חידוש, מעת לעת, בהתאם לחוקים שקבעה כל מדינה. במידה ותוקפו של הפטנט פג – לא ניתן יהיה לאכוף את זכויות בעליו כנגד מי שיפר את הפטנט, אם כי, במקרים מסוימים, המשתנים ממדינה למדינה, ניתן להאריך מחדש את תוקפו של פטנט שכבר פג, כל עוד לא עבר פרק זמן ארוך מדי.
חידוש פטנט בארה"ב – בארה"ב, תוקף הפטנט הינו 20 שנה ובמהלכם ישנם 3 מועדי חידוש:
חידוש ראשון – 3.5 שנים ממועד רישום הפטנט. ניתן לשלם את האגרה גם עד חצי שנה לאחר מכן בתוספת אגרת אחור. באם לא שולם החידוש כולל תקופת הארכה, יפוג תוקפו של הפטנט.
חידוש שני – 7.5 שנים ממועד רישום הפטנט. ניתן לשלם את האגרה גם עד חצי שנה לאחר מכן בתוספת אגרת אחור. באם לא שולם החידוש כולל תקופת הארכה, יפוג תוקפו של הפטנט.
חידוש שלישי – 11.5 שנים ממועד רישום הפטנט. ניתן לשלם גם עד חצי שנה לאחר מכן בתוספת אגרת אחור. באם לא שולם החידוש כולל תקופת הארכה, יפוג תוקפו של הפטנט.

חידוש סימני מסחר

תוקפו של סימן מסחר רשום אינו מוגבל בזמן אולם על מנת לשמור על תקיפותו של הרישום, בין השנה החמישית לשנה השישית ממועד רישום סימן המסחר, יש להגיש הצהרת שימוש (DECLARATION OF USE) כולל הוכחת שימוש, ולשלם אגרה. ניתן לעשות זאת גם באורכה של חצי שנה, בתוספת אגרה.
לאחר מכן יש לחדש את סימן המסחר לפני תום השנה העשירית ממועד הרישום כולל הצהרת שימוש עם הוכחת שימוש ותשלום אגרה. יש לחדש את סימן המסחר הרשום אחת ל-10 שנים.
לאחר אישור בקשת החידוש, בעליו יקבל הודעה על כך מרשם סימני המסחר, ובמקביל תפורסם ברשת האינטרנט הודעה על חידושו.
יודגש כי האחריות לחידוש רישום סימן המסחר חלה על בעליו של הסימן, ובאם לא הגיש במועד את בקשת החידוש, מחלקת רישום סימני המסחר תשלח לו תזכורת כתובה. במידה והסימן לא חודש וחלפה חצי שנה ממועד פקיעתו, תוקפו יפקע, הסימן יימחק מפנקס הרשם, והרשם יודיע על כך בפומבי בהודעה באינטרנט. במידה והסימן חודש לאחר מועד פקיעתו, לאגרת החידוש יתווספו גם אגרות איחור, עבור כל חודש של איחור.
לאחר פקיעת סימן המסחר, ניתן לבקש מרשם סימני המסחר לחדש את רישומו, ובלבד שעדיין לא עברה שנה ממועד פקיעתו.
יצוין כי בנוסף לחידוש, ניתן לבקש מרשם סימני המסחר גם לבצע שינויים ברישום הסימן לרבות תיקונים בפרטי הבעלים ושינויים נוספים. כמו כן ניתן גם לבקש את ביטול רישום הסימן.

חידוש עיצובים (מדגמים)

תוקפו של עיצוב רשום הוא חמש שנים מיום הגשת בקשת הרישום. ניתן להאריך את תוקף הרישום, בכפוף לתשלום אגרת חידוש, לארבע תקופות נוספות של חמש שנים, כלומר בסך הכול תוקף רישום העיצוב הוא עד 25 שנה.
יש להגיש את בקשת החידוש לעיצובים במהלך 3 החודשים הקודמים למועד פקיעת רישומם. לאחר מועד פקיעת רישום העיצוב, ניתן לחדשו כל עוד בקשת החידוש הוגשה במהלך 6 החודשים שלאחר מועד פקיעתו, ובכפוף לתשלום אגרת חידוש ואגרת איחור עבור כל חודש עיכוב.
תוקפו של מדגם רשום הוא חמש עשרה שנים ממועד הרישום ואין צורך בתשלום אגרת חידושים.
כמשרד מוביל בתחום הקניין הרוחני לפירמת ד"ר מרק פרידמן מומחיות וניסיון רב ומגוון של מעל ל- 30 שנה בעריכה ורישום של אלפי פטנטים, סימני מסחר, עיצובים ומדגמים בישראל ובעולם. אנו מעניקים קורת גג מקצועית ואחראית לכל ההיבטים הנוגעים להגנה על קניין רוחני לרבות הקפדה על חידוש פטנטים, סימני מסחר, עיצובים ומדגמים במועד, בכדי לשמור על תוקפם. יודגש כי יש חשיבות מכרעת לחדש את תוקפם של נכסי הקניין הרוחני בזמן, בטרם יפוג תוקפם, אולם יחד עם זאת, משרדנו נותן מענה מיטבי גם למקרים בהם תוקפו של הקנין הרוחני כבר פג, ויש לדון בחידושו מול הרשם המתאים.

 

*אין לראות באמור במאמר זה ובכלל באתר משום ייעוץ משפטי ואין לראות בדברים הכתובים בו משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני אלא דעה אישית ו/או הסבר כללי בלבד. כמובן שאין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי פרטני מעו"ד

 

בכל שאלה בנושא זה צרו עימנו קשר

     

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.