מהו סימן מסחר?

סימן מסחר הוא כל אלמנט ייחודי במוצר, כמו שם, לוגו, סלוגן ועוד, המאפשר לצרכנים לזהותו עם מקור ספציפי והוא יכול להכיל גרפיקה, דמות, צורת כיתוב ייחודית, אותיות, טקסט, שמות, צבעים צלילים ושילובים של כל אלו. סימן מסחר משמש חברות ועסקים לצורך סימול השירותים והמוצרים שהם מספקים בכדי לגרום לציבור לקשר אותם למותג שלהם ולמוניטין שצברו. יש לוגו יכול להיחשב כסימן מסחר, אולם הגדרת סימן מסחר היא רחבה יותר ויכולה לחול גם על אלמנטים אחרים כמו צבע ייחודי של המותג, עיצוב ספציפי של תווית, כיתוב ועוד. בנוסף, על לוגו שאינו נרשם כסימן מסחר תחול הגנה מכורח זכויות יוצרים ולא הגנה כסימן מסחר, שהינה חזקה יותר ושייכת לבעלי הסימן ולא ליוצריו.  

ניתן להגן על הזכות לשימוש בסימן מסחר על ידי רישומו בפנקס סימני המסחר של רשם סימני המסחר של משרד המשפטים, ומומלץ להיעזר לשם כך בלווי מקצועי של עורך דין סימני מסחר המתמחה בתחום. 

מהם היתרונות של רישום סימני מסחר?

רישום סימני מסחר מגן על זכויות הקניין הרוחני של הגוף אשר רשם אותו, מונע ממתחריו להשתמש בסימן המסחר שלו ולמעשה – במוניטין שצבר, לטובתם ומעניק לרושם הגנה משפטית, ללא צורך בהוכחת מוניטין מצידו, במקרה ונעשה שימוש בסימן הרשום ללא רשותו. 

בהיבט השיווקי, סימן מסחר רשום הינו נכס בעל ערך רב אשר מחזק את הזיקה בין המוצר או המותג לבעליו, ומאפשר לחברות ועסקים לבדל את עצמן אל מול מתחריהם, ולמנף את מוניטין שצברו למגוון רחב של שירותים ומוצרים.  

מהו התוקף של רישום סימן מסחר?

תוקפו של רישום סימן מסחר הוא עשר שנים מהמועד בו הוגשה הבקשה לרישום, וניתן להאריך את תוקפו של הרישום, ללא הגבלה, בכפוף לתשלום אגרות.  

רישום סימני מסחר בישראל – עיקרי פקודת סימני מסחר בישראל

על מנת לרשום סימן מסחר עליו לעמוד בקריטריונים המפורטים בפקודת סימני מסחר, ועל המבקשים להדגים את המובחנות (המאפיינים הייחודיים) של הסימן ולהראות כי הוא אינו דומה באופן מבלבל לסימנים קיימים אחרים, בין אם הם רשומים ובין אם לאו.

פקודת סימני מסחר לרישום סימני מסחר בישראל תקפה בכל שטחי המדינה, כולל מזרח ירושלים ורמת הגולן. לרישום סימני מסחר ברצועת עזה ובגדה המערבית יש לפנות לגורמים המוסמכים ברשות הפלסטינית ומומלץ מאוד להיוועץ תחילה עם עורך דין סימני מסחר בעל ניסיון בעבודה מולם. 

איך רושמים סימן מסחר?

השלב הראשון ברישום סימן המסחר הוא הגשת בקשת רישום למחלקת סימני המסחר. לאחר הגשת הבקשה, צוות מחלקת סימני המסחר בודק האם הסימן כשיר לרישום על סמך הקריטריונים המוגדרים בפקודת סימני מסחר ובהם: העדר דמיון מבלבל לסימני מסחר אחרים הרשומים בפנקס הרשם, והיעדר סימן תיאורי או תיאור גיאוגרפי בסימן. 

במידה ונמצא כי הסימן אכן כשיר לרישום עפ"י פקודת סימני מסחר, מתחילה תקופת התנגדות בת 3 חודשים בה כל אדם שמוצא לנכון זכאי להגיש התנגדות מנומקת לרישום הסימן. בהתנגדות יש להביא ראיות לכך שהסימן אינו כשיר לרישום.
בתום התקופה, במידה ולא הועלו התנגדויות, או שנדחו כל ההתנגדויות שהוגשו, הסימן נרשם בפנקס רשם סימני המסחר לתקופה של עשר שנים. 

במידה ובהמשך יוכח כי רישום סימן המסחר נעשה שלא בתום לב, הרישום יבוטל.  

בשל מורכבותו של תהליך הרישום והאפשרות שתזדקקו לתת מענה להסתייגויות הבוחנים ולהתנגדויות נוספות, מומלץ להיעזר בתהליך הרישום בעורך דין סימני מסחר שזהו תחום התמחותו.

האם רישום סימני מסחר בישראל תקף גם למדינות נוספות?

רישום סימני מסחר הוא תמיד טריטוריאלי, כלומר הוא מוגבל אך ורק למדינה בה נעשה, אך תמיד ניתן להגיש בקשה לרישום במדינות נוספות ומומלץ לנצל את יתרונותיהם של אמנות הקניין הרוחני הבין לאומיות.

מדינת ישראל חתומה על אמנת פריז להגנת הקניין הרוחני לפיה תאריך הגשת בקשה להגנה על סימן מסחר במדינה אחת מוכר על ידי המדינות האחרות החתומות על האמנה כתאריך הגשת הבקשה במדינה שלהם, כל עוד הבקשה תוגש במדינה האחרת תוך 6 חודשים. בנוסף, על פי אמנת מדריד ופרוטוקול המקלים על רישום בין לאומי של סימני מסחר, בעליהם של סימני מסחר הרשומים בישראל, זכאים להגיש בקשות לרישום סימני מסחר בין-לאומיים, וכן לתבוע הגנה של סימן מסחר רשום במדינות אחרות, על-סמך רישום סימני מסחר בישראל, ללא צורך בניהול הליך רישום עצמאי נוסף, לכל מדינה. 

כמה זמן לוקח לרשום סימן מסחר?

הליך רישום סימני מסחר אורך כשנה. במקרים מסוימים ניתן להשלים את הרישום תוך כשלושה חדשים, בהליך מזורז. 

איך להיערך לקראת רישום סימן מסחר?

מאחר ולרישום סימן מסחר יכולות להיות השלכות משמעותיות ביותר על רמת ההגנה המסחרית שתקבלו, מומלץ מאוד להיעזר בתהליך בעורך דין סימני מסחר המתמחה בכך. עורך דין סימני מסחר מנוסה יוכל לבדוק עבורכם האם לא הוגשה בקשה לרישום של סימן דומה או זהה, ידע כיצד לנסח עבורכם את בקשת הרישום באופן שימקסם את ההגנה שתקבלו, וימזער את הסיכון להעלאת התנגדויות שיובילו לעיכוב או דחיית בקשתכם.

מה כולל לווי לרישום מדגם ע"י עורך דין סימני מסחר?

כמשרד עורכי פטנטים ועורכי דין לקניין רוחני מוביל, ובעל ניסיון של מעל ל- 30 שנה בייצוג מעל ל- 8,000 לקוחות, לפירמת ד"ר מרק פרידמן, מומחיות רבה ברישום סימני מסחר בישראל ובחו"ל. אנו מסייעים ללקוחותינו לשמור על זכויותיהם הקנייניות והמסחריות מייעוץ בשלבים המקדמיים ועריכת חיפושים אחר סימני מסחר דומים, דרך עריכת הבקשה לרישום בישראל ובעולם ועד לליטיגציה (התדיינות משפטית) בסוגיות הפרת סימני מסחר. 

 

*אין לראות באמור במאמר זה ובכלל באתר משום ייעוץ משפטי ואין לראות בדברים הכתובים בו משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני אלא דעה אישית ו/או הסבר כללי בלבד. כמובן שאין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי פרטני מעו"ד

 

בכל שאלה בנושא זה צרו עימנו קשר

     

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.