העתקה, חיקוי, זיוף, ייבוא, מכירה, השכרה, הצעה למכירה או כל שימוש אחר שנעשה במדגם (עיצוב) ללא רשות ולצורך מסחרי, מהווה הפרה של המדגם ועבירה פלילית ברת ענישה. במקרה של הפרת מדגם, בעל המדגם יכול להגיש לבית המשפט תביעה לבקשת צו מניעה כנגד מפר המדגם, וכן תביעה למתן פיצויים כספיים בגין הנזק הכלכלי שנגרם לו בעקבות ההפרה. 

הפרת מדגמים בישראל
החוק בישראל מעניק הגנה מפני הפרה הן לגבי מדגמים ועיצובים תעשייתיים (המיועדים לייצור בכמות של מעל 50 יחידות) שהינם רשומים והן לגבי מדגמים ועיצובים תעשייתיים שאינם רשומים. לגבי מדגמים רשומים ההגנה הינה לתקופה של עד 15 שנה, בכפוף לאגרות חידוש. ואילו לגבי מדגמים שאינם רשומים ניתנת הגנה למשך 3 שנים, לעיצובים שהינם חדשים בישראל ומופצים בה בצורה מסחרית, בתוך 6 חודשים ממועד פרסומו הראשון של המדגם.
הפרת מדגמים מתייחסת הן לעיצובים של מוצרים פיזיים כפרטי ריהוט, בגדים, תכשיטים, כלי עבודה, מוצרים לשימוש ביתי ועוד, והן לעיצובים של מוצרים דיגיטליים לרבות אייקונים, ובלבד שהעיצובים הם חדשניים מבחינה בינלאומית ובעלי אופי ייחודי. 

מה ניתן לעשות כנגד הפרת מדגם או עיצוב?

במקרה של הפרת מדגמים בישראל ניתן לתבוע את המפר ובית המשפט יכול להורות על:

  • מתן צו מניעה להפסקת הפרת המדגם והשימוש במוצרים המפרים
  • פיצויים, עד לגובה תקרה הקבועה בחוק, ללא צורך בהוכחת נזק
  • פיצויים מעל התקרה – בהוכחת נזק
  • עיכוב המוצרים המפרים במכס
  • השמדה של המוצרים המפרים או תפיסתם והעברתם לבעלות אחרת
  • השמדת כלי העבודה המשמשים לייצור המוצרים המפרים
  • קנסות כספיים על מפר המדגם 

צו מניעה כנגד הפרת מדגם
התביעה לצו מניעה כנגד הפרת מדגמים בישראל, מוגשת לבית המשפט המחוזי וניתן להגיש ביחד עימה גם בקשה לצו מניעה זמני מהיר על מנת לעצור את ההפרה, בתוך ימים ספורים.
בנוסף, על מנת למנוע או לעצור את השימוש במוצרים המפרים ולמנוע את הגעתם לשוק, ניתן להוסיף לבקשת צו המניעה גם בקשה לצו חיפוש ולצו תפיסה. לאחר תפיסת המוצרים המפרים, הם יועברו לרוב לידי נאמן או כונס נכסים שמונה על ידי בית המשפט, וניתן יהיה לעשות בהם שימוש כראייה משפטית.

פיצויים כספיים כנגד הפרת מדגם
במקביל לצווי המניעה שנועדו לצמצם את הנזק מהפרת המדגם, ניתן להגיש תביעה משפטית ולדרוש פיצויים ממפר המדגם על סמך גובה ההכנסות שהיו לו. לצורך תביעת פיצויים בגובה של עד 100,000 אין חובה להוכיח נזק ובמידה וניתן להוכיח נזק בסכום גבוה יותר, ניתן לתבוע פיצויים בגובה הנזקים.

כיצד נקבעת הפרת מדגמים בישראל?
הפרת מדגמים בישראל נקבעת על סמך שני מבחנים משפטיים עיקריים:
מבחן העין – בו השופט בודק האם המוצר מחקה או מעתיק מדגם רשום על סמך נקודת המבט של הצרכן, או האם עיצוב המוצר מטעה או מבלבל את הצרכן, גם אם אינו זהה או אף אינו דומה מאוד למדגם הרשום.
מבחן החידוש – עפ"י מבחן זה בודק בית המשפט האם המדגם הרשום אכן מהווה חידוש בתחומו. ככל שהמדגם הרשום מחדש יותר מבחינה עיצובית, כך ההגנה שתינתן לבעליו תהיה רחבה יותר.
בשל מורכבות הוכחת ההפרה, לרבות הצורך להתדיין מול הצד השני ואף להסתייע לעיתים בחוות דעת מקצועית של מומחה מתחום התוכן בו עוסק המדגם, מומלץ מאוד להיעזר בייצוג של עורך דין קניין רוחני, בעל ניסיון בתביעות הפרת מדגמים.

כמשרד עורכי דין ועורכי פטנטים מוביל בתחום הקניין הרוחני לצוות משרד מרק פרידמן מומחיות ובקיאות רבה בהתדיינות (ליטיגציה) הפרת מדגמים, לצד ניסיון עשיר, של למעלה מ-30 שנה בייצוג לקוחות רבים בתביעות הפרת מדגמים ועיצובים, לרבות בקשות למתן סעד זמני ופיצויי הפרה, הגנה מפני תביעות הפרת מדגמים, הליכי גישור ובוררות הנוגעים להפרת מדגמים, וכן ביטול רישומי מדגמים והגנה על רישומי מדגמים קיימים מול רשם הפטנטים והמדגמים.

 

*אין לראות באמור במאמר זה ובכלל באתר משום ייעוץ משפטי ואין לראות בדברים הכתובים בו משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני אלא דעה אישית ו/או הסבר כללי בלבד. כמובן שאין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי פרטני מעו"ד

 

בכל שאלה בנושא זה צרו עימנו קשר

     

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.